Agencija za unapređenje stranih investicija u BiH (FIPA) mišljenja je da bi BiH u idućoj godini trebalo da, kada je riječ o ino-ulaganjima, traži šansu u nekoliko oblasti, uključujući i proizvodnju auto-dijelova.
Kako ocjenjuju, srednja i istočna Evropa, a time i BiH, u dobrom je položaju da iskoristi priliku da privuče određeni broj kompanija koje imaju proizvodnju u Ukrajini, u kojoj su najveći investitori Nizozemska, Velika Britanija, Švajcarska i Njemačka.
"Troškovi radne snage, poreske stope i troškovi električne energije u Bosni i Hercegovini su niži u odnosu na ciljana tržišta i to su značajni razlozi zašto se kompanija može odlučiti za premještanje svog pogona ili proizvodne linije", navela je FIPA u Prijedlogu programa svog rada za 2024. godinu
Vjeruju da bi BiH, ukoliko bude unaprijedila poslovni ambijent, bila interesantna za nove investicije.
"To se posebno odnosi na investicije u metaloprerađivački sektor, industriju auto-dijelova, zatim proizvodnju hrane, informacijsko-komunikacijski sektor... Pored ovih sektora za koje smatramo da su najpotentniji za nova ulaganja u 2024. godini, pažnja bi trebalo da bude usmjerena i na obnovljive izvore energije, sektor turizma, logističke centre i ostale proizvodne djelatnosti", naveli su iz FIPA.
Goran Račić, predsjednik Područne privredne komore Banjaluka, kaže da je industrija auto-dijelova već sada značajan potencijal Srpske i BiH, ali i naglašava da tu postoji nekoliko izazova.
"Dosta značajan izvoz ostvaruju naše firme koje rade za međunarodnu industriju. Međutim, mi imamo i ograničavajuće faktore, što se ogleda u radnoj snazi i tehničkoj opremljenosti naših kompanija. Mi ćemo morati da realizujemo značajnije investicije u mašinskom pogledu u tim kompanijama kako bi sa istim brojem radnika mogle da rade veći broj jedinica. Osim toga, cijena struje koja je u ovoj godini porasla smanjuje našu konkurentnost u odnosu na druge regione. Već sada imamo neke zemlje koje daju popuste svojim najznačajnijim proizvođačima", kaže Račić.
Mi, dodaje, imamo potencijal, znanje i iskustvo u mašinskoj industriji, koja je u bivšoj Jugoslaviji bila dosta razvijena.
"Ali se u ovom momentu osjeća nedostatak radne snage, te moramo ući u investicije koje bi omogućile veću proizvodnju sa manjim ili istim brojem radnika", rekao je Račić u izjavi za "Nezavisne novine".
Rado Maletić, direktor fabrike "Pass", koja posluje u Semberiji i bavi se proizvodnjom auto-dijelova, takođe kaže da BiH ima prostora za napredak u ovom segmentu, s tim što je za to potrebna značajnija podrška politike.
"Dakle, potrebno je da školstvo prati potrebe na tržištu rada i veća podrška politike. Ambijent za proizvodnju je težak. Nedostaje prava struka. Školstvo ne prati biznis. Sada postoje uslovi i za praksu", poručio je Maletić za "Nezavisne novine".
I ministar privrede i preduzetništva Republike Srpske Vojin Mitrović izjavio je nedavno da su zemlje EU zainteresovane za ulaganje u metaloprerađivačku i auto-industriju, a interesovanje su iskazali investitori iz Njemačke, Austrije i Italije.
"Republika Srpska je preduzela određene mjere kako bi privukla strane investitore koji u ovom trenutku pokazuju veliko interesovanje. To su zemlje iz EU koje donose nove tehnologije sa novim znanjima i bolje plaćenim radnim mjestima", rekao je Mitrović.
Iz FIPA su, govoreći o planovima, između ostalog, naveli i da tokom sljedeće godine planiraju organizaciju zajedničkih poslovnih događaja sa privrednim asocijacijama, komorama i diplomatsko-konzularnim predstavništvima stranih država u BiH te Sarajevo Business forumom i drugim zainteresovanim partnerima.
"Uvažavajući poseban interes potencijalnih investitora iz Njemačke, Austrije, Italije i Švajcarske, planirana je organizacija određenih sastanaka, poslovnih događaja i učešća na poslovnim događajima na tim tržištima, u saradnji sa našim diplomatsko-konzularnim mrežama i privrednim udruženjima", naveli su iz FIPA.